Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Anita Buczek-Zawiła

  dr Anita Buczek-Zawiła

adiunkt

Institute of English Studies, Department of English Linguistics

anita.buczek-zawila@uken.krakow.pl

tel: +48 12 662 69 53

pok: 305

publikacje:

http://bgbase.up.krakow.pl/biblio/splendor/expertus3e.cgi

dyżury: Tuesdays, 12:00 – 13:00, room 305
Thursdays, every other, 13:15 – 14:00, room 305 – mostly year 3 & 4, BAs & MAs

Wykładane przedmioty:

  • Fonetyka praktyczna (laboratorium)
  • Fonetyka i Fonologia (wykład)
  • Dźwięki w języku – przygotowanie do wystąpień publicznych
  • Werbalne i niewerbalne środki komunikacji
  • Wstęp do językoznawstwa
  • Pisanie tekstów akademickich
  • Seminaria licencjackie i magisterskie
  • Elektyw: English and Englishes
  • Gramatyka kontrastywna

 

Zainteresowania badawcze

  • fonologia rządu (praca magisterska, wczesne artykuły)
  • systemy fonologiczne języków celtyckich, w szczególności walijskiego (kilka artykułów, doktorat)
  • rozwój fonologiczny i akwizycja systemów fonologicznych (artykuły)
  • melodyka mowy, prozodia (artykuły, konferencje)
  • interakcje i interferencje międzyjęzykowe, zwłaszcza w warstwie dźwiękowej (artykuły, konferencje)
  • systemy dźwiękowe w kontakcie
  • zmiany językowe wynikające z użycia, uzusu i częstotliwości
  • fonodydaktyka
  • dydaktyka uczniów „szczególnych” – niewidomych studentów
  • język młodego pokolenia – obserwowalne tendencje, postrzeganie normy (konferencje, artykuły)
  • Design-based research and learning
  • Emoji w komunikacji

 

Publikacje

  • „Understanding emoji use in online communication intuitively or consciously: a pilot study”. Świat i Słowo, Vol 43/2, 2024
  • “Personalizing Emoji Meaning and Use in Digital Communication”. Prace Językoznawcze Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Vol. 26, z. 2, – 2024, s. 185-201; http://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/pj/article/view/10145
  • “Enriching linguistic concepts development of English undergraduates through Covid-induced blended learning practices – a design-based research perspective”, W: Roczniki Humanistyczne, zeszyt 10, 2023, s. 41-62.
  • “Falling out of safe use or becoming (new) favourites: the changing fortunes of emoticons/emoji in the eyes of the younger generation – users’ reports”. W: Time and temporality across disciplines and methodologies. Red. Paweł Hamera & Artur Piskorz, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2023; 13-37.
  • “Changing patterns in English pronunciation handbooks: 50 years of evolution” (wspólnie z Piotrk Okas). W: Time and temporality across disciplines and methodologies. Red. Paweł Hamera & Artur Piskorz, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2023; 38-76.
  • “Cross-linguistic phonological interaction : word-stress usage in the English of Polish advanced EFL speakers”, W: Beyond Philology. 2022, T. 19, nr 4, s. 37-65
  • „L1 Sound Awareness (or Lack thereof?) in the Context of L2 Sound Training”, W: Bi- and Multilingualism from Various Perspectives of Applied Linguistics, Red. Zofia Chłopek I Przemysław E. Gębal, Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht Verlage, 2022, s. 79-99.
  •  “Supporting instruction in English pronunciation with CALL: a blended-learning component in English Phonetics course at undergraduate level”; W: CALL for Background, Red. Anna Turula & Anita Buczek-Zawiła, Berlin : Peter Lang GmbH, 2021, s. 51-79.
  •  „CALL for Background” reakcja tomu wspólnie z Anna Turula, Berlin : Peter Lang GmbH, 2021, s. 192, p-ISBN: 978-3-631-84529-5, Seria: (Studies in Computer Assisted Language Learning ; Vol. 4)
  •  „Weekendowe warsztaty naukowe jako wartość dodana w kształceniu językowym : treści oraz techniki”.W: Półrocznik Językoznawczy Tertium. 2021, Vol. 6, nr 1, s. 284-308.
  • “Catering to assessment needs of students of English- CALL to the rescue?” W: The Journal of Teaching English with Technology. 2021, nr 2, s. 38-65. http://www.tewtjournal.org/volume-2021/volume-2021-issue-2//
  • “Phonological Awareness of L1 Systemic Segmental Contrasts among Advanced ESL Speakers with Varied L1 Backgrounds”. Anglica. An International Journal of English Studies. – 2020, Vol. 30, nr 2, s. 107-125.
  • “Contact-induced Phonological Influence: Word-stress Usage Patterns of Spanish and Turkish Advanced EFL Speakers – A Usage-based Approach” W: Across Borders 7, Cultures in Dialogue / edited by Liisi Laineste, Władysław Chłopicki; Krosno : Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia, 2018, s. 101-122
  • “English Pronunciation Standard Preferences among Students of Polish Universities – Self-reports”; Anglica Wratislaviensia2018, nr 56, s. 251-271
  • “Verifying the usefulness of mobile dictionaries for developing English pronunciation skills – users’ reports and achievements”. W:  CALL for Mobility  Red. Joanna Pitura, Shannon Saura; Berlin : Peter Lang GmbH, 2018; s. 131-152
  • “A holistic multimodal approach to the pronunciation training of young learners of English – an attempt at verification”; w:  Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Anglica.  2017, Z. 7, s. 31-50
  • ELF or NELF? English pronunciation standard preferences among younger generation of Polish speakers”; W: Kwartalnik Neofilologiczny. 2017, nr 1, s. 95-110
  • “Can we decipher the meaning of phonetically ambiguous expressions phonologically? : English and Polish say „yes” “ w: Polysemy in Language and Translation, Red. Bogusław Bierwiaczonek i Joanna Paszenda, Katowice : EDYTOR 360, 2016, s. 47-65.
  • “Would standarization of the Silesian ethnolect as a regional language necessarily lead to its erosion? : the Welsh situation says „no”” w: The regional dimension of language and culture, Red. Olga Glebova i Grzegorz Gwóźdź, Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2015, s. 21-38
  • “The notion of pronunciation standard for the younger generation of Poles” w: Challenging ideas and innovative approaches in applied linguistics. Red. Wojciech Malec, Marietta Rusinek i Anna Sadowska, Lublin : Wydawnictwo KUL, 2015, s. 129-149.
  • “Stress assignment in loanwords from English – a survey of tendencies”; Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis: Studia Anglica V, 2015, s. 7 – 19.
  • Recenzja: How Much Wood Would a Woodchuck Chuck? English Pronunciation Practice Book, A. Mańskowska, M.Nowacka, M. Kłoczowska – wspólnie z Piotr Okas, w Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis: Studia Anglica V, 2015, s. 139-143.
  • Redakcja numeru – wspólnie z Anna Turula – Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis: Studia Anglica V, 2015
  • „Do they know what they are saying? Sentence stress awareness of phonetically-untrained speakers” Linguistica Silesiana vol.36, 2015, s. 253-274.
  • „Extending Foreign Presence in English Phonetics Classes” w Within Language, Beyond Theories (Volume II) Studies in Applied Linguistics. Red. Anna Bloch-Rozmej i  Karolina Drabikowska, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2015; s. 3 – 22
  • „Everything Must Have Its Place: Accent Accommodation in Modern Welsh Borrowings from English” Studia Linguistica Universitatis Iagellonicae Cracoviensis Tom 131, z. 4; 2014; 335 – 351; URL: www.ejournals.eu/Studia-Linguistica
  • „Nasals as radial categories in Polish and Welsh: an attempt at comparison”  Linguistica Silesiana 35, 2014, 7 – 23
  • „The Phonetic and Phonological Lenition in Cognitive Phonology:  the Case of Welsh Consonant Mutation” W: Crossing Phonetics-Phonology Lines. Red. Eugeniusz Cyran i Jolanta Szpyra-Kozłowska, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2014; s. 235 – 253
  • „Vocalic Double Agents in the Phonological System of South Welsh” W: From Sound to Meaning in Context. Studies in Honour of Piotr Ruszkiewicz. Red. Alicja Witalisz, Frankfurt am Main : Peter Lang, 2014; s. 61 – 73
  • “Norma językowa w języku młodzieży – przemiany, innowacje, warianty”; w „Idea przemiany IV. Zagadnienia języka, literatury, kultury i edukacji”; red. Edyta Sadowska i Magdalena Duś, Częstochowa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, 2014; s. 41-56.
  • „Tradycja, kultura, język: wsparcie tożsamości narodowej Walijczyków” Periodyk Naukowy Akademii Polonijnej, 2013; s. 193 -206
  • „Poprawna wymowa to nie luksus? Nawet w przypadku uczniów szkoły podstawowej?” Poliglota. 2012 Tom 1 (15); s. 97 – 108.
  • „Literatura walijska W: Wielka historia literatury anglojęzycznej. T. 2, Literatura średniowieczna – od najazdu normandzkiego do roku 1485 Red. Mariusz Misztal;Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012;  S. 457-488
  • „Najwcześniejsza literatura walijska” W: Wielka historia literatury anglojęzycznej. T. 1, Literatura wczesnośredniowieczna do roku 1066 Red. Mariusz Misztal; Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012; S. 361-386
  • “L1 and L2 – induced misanalysis of the sound and suprasegmental structure in philology students’ English”, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Anglic II. 2012, s. 72-91
  • „Język polski najmłodszych użytkowników: przymiotniki ‘oceniające’”. w: Idea przemiany w literaturze, kulturze, języku i edukacji III. Red. Anna Majkiewicz, Magdalena Duś, Częstochowa, Wydawnictwo WSL, 2011; s. 3-11. 
  • „Czy (pseudo)komentarz gramatyczny ma sens w nauczaniu gramatyki angielskiej uczniów szkoły podstawowej” Poliglota. 2011; Tom 2 (14): 41-55. 
  • „Niewidomy student anglistyki i jego wykładowca: potrzeby, wyzwania, techniki”. Neofilolog 36; 2011; s. 111-124. 
  • “Phonetics – is it an unwanted luxury?”. w: Współczesne paradygmaty w literaturoznawstwie, językoznawstwie, translatoryce, pedagogice i kulturoznawstwie w kontekście interdyscyplinarnym. Red. Andrzej Kryński, Stanisław Łupiński i Maria Urbaniec, Częstochowa, Wydawnictwo Educator, 2011; s. 325-334
  • „Co naprawdę motywuje najmłodszych uczniów języka obcego?”, Poliglota. Tom 2 (12), (2010): 21-28. 
  • „Język mniejszości z perspektywy języka większości na przykładzie języka walijskiego”, Poliglota. Tom 1 (11) (2010): 7-17. ISSN 1733-7127 
  • “Must learning L1 mean un-learning of L2?”. w: Current Issues In English Studies. Red. Mariusz Misztal, i Mariusz Trawiński, Kraków: Wydawnictwo UP, 2009. ISBN 978-83-7271-583-8. 117-123. 
  • „Welsh Arthur  – film Arthur”, Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis, Studia Romanica III, tom 49 (2008): 14 – 26. ISSN: 1643-6520 
  • Minority Fighting the Majority: Perspectives of Defending Welsh against English. w: Issues in Celtic Linguistics. (Lublin Studies in Celtic Languages, vol 5.). Red. Anna Bloch-Rozmej. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2008. ISBN: 978-83-7363-719-1.  75-88. 
  • (wspólnie z Anna Bloch-Rozmej). “Fonologia Rządu. Charakterystyka modelu i jego zastosowań”, Zeszyty Naukowe KUL. Rok 51, nr 3 (203) (2008): 57 – 74. ISSN: 0044-4405; 
  • (wspólnie z Piotr Okas) “Second Language Interference: Does it Feed or Does it Bleed?”. w New Trends in English Teacher Education (Linguistics, Literature & Culture). Red. Ignacio Ramos Gay; A. Jesus Moya Guijarro i Jose Ignacio Albentoza Hernandez. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2008. ISBN: 978-84-8427-653-1. 135-146.
  • “The theory of government in phonology and Welsh syllable structure”,  w Zeszyty Humanistyczne Akademii Polonijnej w Częstochowie, zeszyt 3, Wydawnictwo “Educator, 2003; s. 47-67.
  • „Akcent prozodyczny i melodyczny a specjalny status ostatniej sylaby w walijskim”, w Roczniki Humanistyczne KUL, tom LI, 2003; s. 17-26.
  • „Diphthongs in Welsh – hybrid domains”, w Beyond Philology II, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2002, 7-33. 
  • „Lenition and Welsh possessive pronouns”, w Stanulewicz, D. (ed) PASE Papers in Language Studies: Proceedings of the Ninth Annual Conference of the Polish Association for the Study of English, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2002, 95-102. 
  • „Lenition Sites in Welsh”,  w Arabski, J. (ed.) PASE Papers in Language Studies. Proceedings of the Seventh Annual Conference of the Polish Association for the Study of English, Szczyrk, May 1998, Para, Katowice, 1999, 55-67. 
  • „The vowel that cannot be long: the story of the Welsh central vowel schwa”, w Structure and Interpretation – Studies in Phonology, ed. E. Cyran, Wydawnictwo Folium, Lublin, 1998, 55-64.
  • Recenzja: „Gareth King, Modern Welsh: A comprehensive Grammar – A review”, w Lingua Posnaniensis, XXXIX, 1997, 161-166. 
  • „Lenition and Fortition: Consonant Mutation in Welsh”, w Licensing in Syntax and Phonology, ed. E. Gussmann, Wydawnictwo Folium, Lublin, 1995, 187 – 216.

 

Konferencje

  • Językoznawstwo Kognitywne w roku 2024: Motivation in Language, 18-20.09.2024, UŚ Katowice, Polska, referat: “What motivates resistance to new phonological features in contact situations: the case of L1 English (long-term) speakers of L2 Polish”
  • Across Borders X: Difficult Neighbourhoods: The Semiotics of Conflict in Culture, Literature and Language, 23-25.09.2024, PANS, Krosno, Polska, referat pt. „GIFs in conflicts – a conflict with GIFs” – wspólnie ze studentami: Emilia Januś, Wiktoria Kozieł, Krzysztof Idczak, Eryk Kowalczyk
  • Językoznawstwo Kognitywne w roku 2023 Applied Cognition: Thought and Action, 13-15.09.2023, PANS Krosno, Polska, referat: “Consciousness raising instruction to promote L2 (English) usage-based phonological acquisition”
  • PL CALL 2023, 26.05.2023, UP, Kraków, Polska, referat: „Who’s afraid of Viginia Woolf a.k.a. ChatGPT
  • International Linguistics Conference Linguistics Beyond and Within 9, 13–14. 10. 2022, KUL, Lublin, Polska, referat: (online): “Understanding emoji use in online communication intuitively or consciously: a pilot study”
  • Language in the Third Millennium XII: From Language to Communication and Beyond. Tertiu 2022, 23-25. 03.2022, Kraków, Polska, referat: “Personal digital communication and emoji: Repurposing meanings and use”
  • Linguistics Beyond and Within International Linguistics Conference in Lublin 8, 14-15.10.2021, referat (online): “Final Obstruent Devoicing in Polish: a continuum of awareness development or spelling as a boundary beyond which further awareness is blocked?”
  • Multilingualism from various perspectives of applied linguistics, 23-24.10.2020, Gliwice, Polska, referat (online): “L1 sound awareness and perception (or lack thereof?) in the context of L2 sound training”
  • Accessible Linguistics for Visually Impaired Students Workshop (ALVIS), 30.06-1.07.2017, York, UK, referat: “Making do with what you have to make categories and classifications accessible to visually-impaired and sighted students”
  • Across Borders 2017 Cultures in dialogue, Tartu, Estonia, 27-29.04.2017, referat: “Do they say what they intend to say? Sentence stress meaning contribution in the performance of L1/L2 phonetically-untrained speakers.”
  • 4th meeting of Linguistics beyond And Within– International Linguistics Conference, Lublin, 20-21.10.2016; referat: “Contact-induced phonological influence: Word-stress usage patterns in the English of Spanish, Polish and Turkish advanced EFL speakers – A usage-based approach”.
  • PL-CALL 2016: CALL for mobility, Kraków, 2-3.06.2016; Referat: Verifying The Usefulness Of Mobile Dictionaries For Developing English Pronunciation Skills – Users’ Reports.
  • International Conference: Nauczanie języków obcych dzieci. Pomiędzy teorią i praktyką, Kraków,  28-30.04.2016; Referat: “A holistic multimodal approach to pronunciation training of young learners of English – an attempt at verification”
  • 3rd meeting of Linguistics Beyond And Within – International Linguistics Conference, Lublin, 22-23.10.2015; referat:  “Do they understand more? Turkish EFL speakers perception of sentence stress in English.”
  • II Międzynarodowa Konferencja Approaches to Phonetics and Phonology 2 “Phonology and its interfaces”, Lublin, 19-21. 06.2015; referat: “When usage feeds L1 and L2 phonology: changing patterns in the native and non-native prosody of Polish emigré speakers” 
  • VI International May Conference „Current Issues in English Studies”, Kraków, 14-15.05.2015; referat: “ELF or NELF? English pronunciation standard preferences among younger generation of Polish speakers”
  • Culture and Language: The Regional Dimension, Częstochowa, 8 grudnia 2014; referat: ‘Would standardization of the Silesian ethnolect  as a regional language necessarily lead to its erosion? The Welsh situation says “no”.’
  • International Linguistics Conference Linguistics Beyond and Within 2, 5 -6 listopada 2014, Lublin (KUL); referat: „The notion of pronunciation standard for the younger generation of Poles.”
  • Polysemy in Language and Translation, 12-13 maja 2014, Katowice (WSZOP w Katowicach); referat: „Can we decipher the meaning of phonetically ambiguous expressions phonologically? English and Polish say ‘yes’.”
  • 13th International Conference on English and American Studies: Beyond Words: Crossing Borders in English Studies, 24-26 kwietnia 2014, Kraków (UJ); referat: “Do they know what they are saying? Sentence stress awareness of phonetically-untrained speakers.”
  • Approaches to phonology and phonetics: APAP 2013, Lublin, 21 – 23 czerwca 2013 referat: “Are we sane? – or will Welsh consonant mutations give Cognitive Phonologists a headache?”
  • 5th International May Conference on English Studies; Krakow, 23-25 maja, 2013; sekretarz konferencji oraz referat:  “Everything must have its place: accent accommodation in Modern Welsh  borrowings from English”
  • IV Konferencja Naukowa IDEA PRZEMIANY W KULTURZE, LITERATURZE, JĘZYKU I EDUKACJI, 18-19 października 2012, Częstochowa ; referat: „Norma językowa w języku młodzieży – przemiany, innowacje, warianty”
  • Konferencja Towarzystwa Tertium ‘Język trzeciego tysiąclecia”, 14-16 marca 2012, Kraków; referat: „Słowo i jego znaczenia: zmiany wśród młodszych użytkowników języka polskiego”
  • Cognitive Perspectives on Contrastive Grammar; Bielsko-Biała, 26-27 września, 2011; referat: “Nasals as radial categories in Polish and Welsh: an attempt at comparison”.
  • 4th International May Conference on English Studies; Krakow, 18-20 maja, 2011; referat:  “L1–  and L2– induced misanalysis of the sound and suprasegmental structure in English of philology students”.
  • III Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „IDEA PRZEMIANY W LITERATURZE, KULTURZE, JĘZYKU I EDUKACJI”, Częstochowa, 20-21 października 2010; referat: „Język polski najmłodszych użytkowników : przymiotniki oceniające”
  • Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego „Niezwykły uczeń – indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych”, Lublin, 6-8 września 2010; referat: „Niewidomy student anglistyki i jego wykładowca: potrzeby, wyzwania, techniki”. 
  • 3rd International May Conference on English Studies w Krakowie, organizowana wspólnie przez Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie oraz University of Castilla-La Mancha, Kraków, Polska, 27-29 maja 2009; referat (wspólnie z Piotr Okas): „Must learning L2 mean unlearning of L1?”
  • International Conference „Languages and Cultures in Contact – then and now”, Częstochowa, Akademia Polonijna w Częstochowie, 26-28. 03.2009; referat: : ”Welsh and English: languages and cultures in ‘peaceful coexistence’?”
  • Interdyscyplinarna Międzynarodowa Konferencja „Tradycja i Uniwersalia”, Akademia Polonijna w Częstochowie,  22-24 maja 2007; referat „Język mniejszości z perspektywy języka większości. Na przykładzie języka walijskiego”
  • 2nd International Conference on Teacher Education; Hiszpania, Cuenca, Universidad de Castilla – La Mancha, 17-19. 05. 2007;  referat (wspólnie z Piotrem Okasem): “Second language Interference: Does it feed or does it bleed?”
  • XII Annual PASE Conference, Warszawa – Miedzeszyn, 24-26 April 2003, referat: „Double agents among Welsh vowels.” 
  • IXth Annual PASE Conference, Gdańsk, 26-28 .04. 2000, referat: „Lenition of Welsh possessive pronouns”
  • Zjazd Polskiego Towarzystwa Fonetycznego, Rydzyna, 27-29.11.1998; referat (wspólnie z Anną Bloch-Rozmej): „Fonologia Rządu a pokrewne dziedziny”. 
  • XXXI Poznań Linguistic Meeting, 1-3.05.1998, referat: „Segmental Complexity in Consonantal Clusters”. 
  • VIIth Annual PASE Conference, Szczyrk, 9-11.05.1998, referat: „Lenition Sites in Welsh”. 
  • VIth Annual PASE Conference, Puławy, 21-23.04.1997, referat: „The vowel that cannot be long: the story of the Welsh central vowel schwa”. 
  • Vth Annual PASE Conference, Łódź, 22-24.04.1996, referat: „Empty Nuclei in Welsh”. 
  • XXIX International Conference on Cross-Language Studies and Contrastive Linguistics, Świeradów, 30.11.- 2.12.1995, referat: „Welsh Diphthongs: facts and Government Phonology interpretation”. 

Badania i wykłady za granicą

  • 2024, University of Leeds, (UK) (kwerenda)
  • 2023, Universidad Las Palmas de Gran Canaria, (Hiszpania)
  • 2022, Universidad LaLaguna, Tenerife, (Hiszpania)
  • 2019, Freiburg am Breigau (kwerenda), (Niemcy)
  • 2018, Beit Berl College, Israel
  • 2016, Universidad de Castilla-LaMancha, Cuenca, (Hiszpania)
  • 2015, Istabul Unversitesi, Stambuł (Turcja)
  • 2014, Middle Eastern Technical University, Ankara (Turcja)
  • 2013, Istabul Unversitesi, Stambuł (Turcja)

Univerisdad de Sevilla (Hiszpania)

  • 2012, Mamlo Hogskola, Malmo, (Szwecja)
  • 2011, Universidad de Castilla-LaMancha, Cuenca, (Hiszpania)

Universidad de Almeria, Almeria, (Hiszpania) 

  • 2010, Károli Gáspár Református Egyetem, Budapeszt, (Węgry)

Panepistimo Kritis, Rethymnon, (Grecja)

  • 2009,  Vilniaus Pedagoginis Universitetas, Wilno (Litwa)

La Sapienza – Università di Roma, Rzym (Włochy)

  • 2007,  Pedagogische Hohshule Freiburg, Freiburg (Niemcy)

 Universidad de Castilla – La Mancha, Cuenca, (Hiszpania)

 

Członkostwo w towarzystwach naukowych

  • Polskie Towarzystwo Językoznawstwa Kognitywnego; 
  • Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej „Tertium 

 

Recenzje

Recenzje artykułów w następujących czasopismach: LINGBAW (Lublin), Annales Academiae Medici Silesianum, Roczniki Humanistyczne, Progress.

 

Opisy kursów bieżących

  • Fonetyka i fonologia, 1 i 2 (SL, SJ, rok I sem. 1 i 2)
    • Zajęcia doskonalące umiejętności artykulacyjne studentów, w zakresie poszczególnych dźwięków języka angielskiego (przede wszystkim samogłoski, ale także spółgłoski zwarto-wybuchowe, międzyzębowe, nosówki), jak mowy łączonej (akcent, formy mocne i słabe, rytm zdania, zagadnienia łączenia wyrazów).
    • Integralną część kursu stanowią informacje z zakresu fonetyki opisowej (mechanizm powstawania mowy, opis i klasyfikacja dźwięków) jak i podstawowych procesów fonologicznych (asymilacja, elizja itp.)
    • Podnoszenie świadomości studentów w zakresie tego, co melodyka mowy wnosi do przekazywanego (nie)zamierzonego znaczenia
  • Fonetyka i fonologia (wykład)
    • Celem ogólnym zajęć jest przedstawienie podstawowych wiadomości z zakresu struktury dźwiękowej języka, z podziałem na efekty sub- i supra-segmentalne oraz sandhi
    • Cele szczegółowe obejmują zapoznanie studenta opisem fonetycznym i fonologicznym języka angielskiego i pokrewnych w oparciu o wybrane teorie fonologiczne, ze strukturą metryczną wypowiedzeń języka angielskiego. Nacisk położony jest na jednostkę najniższą, tj. sylabę oraz jej funkcjonowanie w wyrazie fonologicznym oraz na opis frazy fonologicznej. Student winien rozwinąć umiejętność analitycznego spojrzenia na te warstwę języka, znajdowania podobieństw i różnic między językami w zakresie systemu dźwiękowego, pojmowania zjawisk językowych w ogóle; a nade wszystko wykazać się umiejętnościami w zakresie zastosowania zjawisk opisanych powyżej w praktyce komunikacji językowej w warstwie dźwiękowej.
  • Wstęp do językoznawstwa (wykład)
    • Celem kursu jest zapoznanie studentów filologii z podstawowymi zagadnieniami językoznawstwa ogólnego, dotyczącymi teorii języka, jego funkcjami, cechami. Kurs obejmuje także wprowadzenie do poszczególnych dyscyplin językoznawczych, ilustrując pojęcia głównie przykładami anglojęzycznymi, ale i z języka polskiego czy języków pokrewnych. W trakcie kursu studenci poznają różne podejścia teoretyczne do badania języka. Celem kursu jest także wykształcenie w studentach umiejętności samodzielnego rozpoznawania i opisywania podstawowych zjawisk językowych z wykorzystaniem metajęzyka
  • Elektyw: English and Englishes
    • Celem ogólnym jest zajęć jest przedstawienie podstawowych wiadomości z zakresu różnorodności w ramach języka angielskiego, ale i języków mniejszości (w tym języków celtyckich) występujących na Wyspach Brytyjskich oraz wykraczających poza nie. Cele szczegółowe obejmują zapoznanie studenta z istniejącymi podziałami w ramach istniejących odmian, głównymi cechami i zjawiskami, które je wyróżniają czy też stanowią ciekawy przyczynek do pojmowania zjawisk językowych w ogóle. Student winien rozwinąć umiejętność analitycznego spojrzenia na grupę języków, znajdowania podobieństw i różnic między językami, pojmowania zjawisk językowych w ogóle.
  • Dźwięki w języku (SM – Komunikacja Językowa), rok I sem. 1)
    • Kurs porządkuje oraz systematyzuje wiedzę studentów z zakresu warstwy dźwiekowej języków, w tym angielskiego i polskiego. Ma charakter praktyczno-ćwiczeniowy ale i teoretyczny
    • Opis dla studentów: The individual sounds constitute only a small portion of the sound system of language. Those sounds play with each other, mutually exerting influences and affecting the segmental make-up of words (phonotactic restrictions, distributional patterns, assimilations, elisions). Above this level, we have the language prosody: sentence stress, intonation, rhythm, length relationships. Finally there are numerous sandhi phenomena – contextually determined variations/vacillations happening across word boundary. English is a language which exemplifies a good number of those phenomena – but not all. Therefore, frequent excursions into sound systems of other languages will be made, as a result a more comprehensive understanding of the phōne plane is to be achieved.
  • Seminarium licencjackie (SL – seminarium językoznawczo-komunikacyjne, rok III, sem 5 i 6)
    • Kurs stanowi okazje do stworzenia relacji tutor – uczeń z wybrana grupa dyplomantów interesujących się szeroko pojętymi zagadnieniami językoznawczymi
    • Celem seminarium jest wybór obszaru zainteresowań badawczych dla potrzeb wykrystalizowania się wąskiego tematu, który zostanie opracowany na poziomie krótkiej monografii zagadnienia, spełniającej wymogi stawiane pracom licencjackim
    • Celem kursu jest zapoznanie studentów z wymogami prawnymi dotyczącymi prac dyplomowych, wymaganiami merytorycznymi i formalnymi, jakie prace powinny spełniać, oraz wykształcenie umiejętności krytycznego czytania literatury językoznawczej i zaprezentowania zdobytej wiedzy w ustnym wystąpieniu oraz w tekście pracy dyplomowej.
  • Seminarium magisterskie (SM, 1, sem. 1 i 2)
    • Celem kursu są wstępne prace (obejmujące wybór tematu i metody badawczej oraz zgromadzenie bibliografii) nad przygotowaniem pracy magisterskiej z zakresu językoznawstwa lub szeroko pojętej komunikacji językowej, napisanej w języku angielskim pod kierunkiem oraz zgodnie z wytycznymi podanymi przez promotorkę prowadzącą seminarium. Student potrafi uzgodnić pod kierunkiem promotorki temat i zakres pracy magisterskiej, zgromadzić, przeanalizować i opisać potrzebne dane, włączając bibliografię, która zostanie wykorzystana do napisania pracy, wykazując, w koniecznym do tego zakresie umiejętność formatowania długich dokumentów i korzystania ze źródeł, w tym elektronicznych.
    • Ponadto potrafi skomponować tekst naukowy pod kierunkiem promotorki.
  • Pisanie tekstów akademickich
    • Celem kursu jest zapoznanie studentów z wymogami formalnymi dotyczącymi pisania prac akademickich, w tym dyplomowych, w zakresie języka, struktury, dokumentacji źródeł oraz organizacji tekstu. Celem pobocznym jest wykształcenie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu i zaprezentowania zdobytej wiedzy w tekście pisemnym. Kurs stanowi uzupełnienie właściwego seminarium dyplomowego.
  • Werbalne i niewerbalne środki komunikacji (SL –Komunikacja Językowa: Języki Specjalistyczne, rok II, sem. 3)
    • Studenci zapoznają się z głównymi problemami dot. nauk o komunikacji niewerbalnej i (para)werbalnej począwszy od znaczenia prozodii w procesie komunikacji F2F, poprzez przegląd milowych kroków w rozwoju technicznych i elektronicznych sposobów komunikacji aż po chronologiczny zarys, niewerbalnych i werbalnych sposobów porozumiewania się między ludźmi (mowa ciała, mowa, pismo oraz emotikony/emoji)
  • Gramatyka kontrastywna (część fonetyczno-fonologiczna) (SL, rok II, sem. 4)
    • W pierwszej części kursu studenci zgłębiają elementy fonetyki i fonologii polskiej oraz angielskiej w ujęciu kontrastywnym. Poza identyfikowaniem różnic między obu systemami na poziomie segmentalnym, przyglądamy się asymilacji dźwięczności, zanikowi dźwięczności oraz elementom fonotaktyki i prozodii, wszystko w kontekście interferencji w obu kierunkach: z polskiego do angielskiego oraz z angielskiego do polskiego
  • Kursy dedykowane dla studentów w ramach programu Erasmus: Remedial Pronunciation Classes 1 & 2, Varieties of English (https://bwm.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/05/The-Department-of-Modern-Languages-%E2%80%93-English-Philology.pdf)

 

Projekty zewnętrzne

  • Warsztaty dla uczniów małopolskich szkół średnich w ramach projektu „Małopolska Chmura Edukacyjna – nowy model nauczania”, obszary: Język Angielski Zawodowy, Język Angielski Ogólny
  • Warsztaty dla nauczycieli małopolskich szkół średnich w obszarze doskonalenia kompetencji cyfrowych (wykorzystanie dysku Google w dydaktyce), w ramach projektu „Małopolska Chmura Edukacyjna – Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II”
  • Warsztaty fonetyczne dla dzieci (Poronin, Sztutowo) oraz dla młodzieży licealnej (Akademickie Liceum im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie)
  • Noc Anglistów – edycja 1, wpólnie z Piotrem Okasem: Te okropne spółgłoski – warsztaty fonetyczne.
  • Wykład dla licealistów organizowany dla Fundacji WIEM pt.”Emoji? Jakie emoji? Po co emoji?” (24.05.2023)

 

Funkcje w Instytucie (bieżące)

  • Pełnomocniczka ds. Specjalności Komunikacja Językowa – Języki Specjalistyczne (I stopień) oraz Komunikacja Językowa (II stopień)
  • Członkini Uczelnianej Komisji Wyborczej na kadencję 2023-2027